Kisah Sebuah Permainan

Posted: July 31, 2010 in Life

Seorang sahabat lama aku buat post dekat Facebook dia berbunyi begini, “aku agak sedih bila mengenangkan yang kanak-kanak kini dah tak reti nak main gasing macam mana kita selalu main dulu”.

Betul jugak ape yang member aku katakan tu, sebabnya sekarang ni memang payah kita nak tengok kanak-kanak terutamanya dari kawasan bandar yang bermain permainan tradisional yang sering kita mainkan sewaktu dahulu. Bila ditanya, (ini berdasarkan kisah benar) “Adik tau main gasing tak?” Dengan selamba budak tu jawab kat aku. “Gasing tu ape bang?” Memang aku rase nak sodok je dengan forklift aku. Bila ditanya apa yang dilakukan pada waktu petang? Playstation..

Masih aku teringat masa aku kecik dulu, bila tiba musim layang-layang (aku dulu Champion layang-layang Kem Sg Besi) semua main layang-layang sampai habis bergulung-gulung benang jahit mak aku. Bila tiba musim gasing semua main gasing..macam-macam musim ada, guli lah..rounders lah..baling selipar lah..galah panjang lah..cakap jer, hampir semua ada. Perkara yang sama berlaku pada kedai-kedai runcit, bila tiba musim gasing semua kedai jual gasing..haha memang manis kenangan tu.

Memang seronok masa kecik dulu, tapi segalanya macam pantas berlalu. Aku pun sedih jugak bila terkenang anak-anak sekarang sudah melupakan semua itu..Zaman semakin maju begitu juga pemikiran & permainan kanak kanak. Aku harap nanti anak aku paling kurang pun boleh main gasing..pasti dekat sekolah dia lah paling popular masa tu. LOL!

 

-pen off-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s