Kisah Enche WSW: Babak 2

Posted: August 2, 2010 in WSW

Oh~ akhirnya setelah 23 ribu kilometer roda Enche WSW berputar, aku telah menjumpai kombinasi minyak petrol & minyak hitam yang paling harmoni dengan nadi penggerak Enche WSW. Setelah bermacam-macam kombinasi yang aku cuba tetapi hasilnya memang tidak mampu menandingi formula kali ini (buat masa ini). Aku kongsikan dengan semua pembaca blog aku yang aku hargai sangat-sangat.

Kombinasi yang aku maksudkan ialah:

S4PH-CPS + Caltex Ron 95 petrol + M7 10W-40 Fully Synthetic engine oil = Harmony & Peaceful.

Hasilnya memang ketara sekali, apa yang aku cuba sampaikan di sini ialah betapa smooth nya enjin semasa Enche WSW meluncur di jalan raya.

Untuk pengetahuan semua, Enche WSW dijana oleh kuasa enjin Campro S4PH-CPS yang amat cerewet dengan penggunaan minyak enjin mahupun petrol. Pada mulanya dah macam-macam minyak petrol yang aku cuba untuk puaskan dahaga Enche WSW aku, dari Shell V-Power, Shell 95, BHP, Petronas, Esso/Mobil & Caltex. Berikut adalah testimonial aku terhadap jenama-jenama minyak petrol yang sudah aku cuba.

      • Shell V-Power: Minyak yang pertama aku isi dalam tangki Enche WSW = sangat parak, cepat betul habis.
      • Shell 95: Boleh lah, aku takde rasa apa-apa yang berbeza. Mungkin sebab dah biasa tuang dekat Kancil mak aku dulu.
      • BHP: Performance wise memang ada peningkatan, pick up tu ada sikit rasa. Fuel efficiency bagus.
      • Petronas: Performance normal, Fuel efficiency sangat bagus.
      • Esso/Mobil: Aku jarang sebenarnya isi minyak ni, sebab susah nak jumpa dekat area aku tinggal. Tapi Performance normal, Fuel efficiency normal.
      • Caltex: Performance & fuel efficency aku belum cuba lagi, tapi level of smoothness dia memang yang terbaik. Aku akan update bila aku berjalan jauh pulang ke Kuala Lumpur tidak lama lagi.

Apa rahsia yang ada pada minyak Caltex ni? Aku selidik punya selidik, rupa-rupanya jawapan dia ada pada formula Techron. Apa itu Techron? lain kali lah aku kupaskan. Kalau rajin, korang Google je..

-pen off-

Ini adalah cetakan berkomputer, tandatangan tidak diperlukan

Comments
  1. Alex says:

    Fui yo, ku x dapat beza antara jenis minyak yang aku guna… Ku biasa ici Caltex dgan Petronas jer…

  2. muserella says:

    Your car & your self must become one until then you will notice the differences. (macam ayat dalam movie Hollywood plak) hehehe..

  3. sean zx10 says:

    ye la ak tak rasa pape pon perbezaan pakai minyak petronas ke, caltex ke, minyak tanah ke. even minyak mustika pon sama jer…mcm mana nak merasai nye? kete & driver menjadi satu? hubungan halal ke cmne?

  4. ayien says:

    Salam..
    bro bole cite pasal minyak enjin x??ape makna nombor2 10w40 la 15w40 la..semi synthetic ke fully synthetic ke…
    thx.
    ~newbie owner kereta~

Leave a Reply

