Kisah 1Vampire 1Malaysia

Posted: August 17, 2011 in Global, Kisah Mari Belajar, Sesuatu untuk di kongsi bersama

Bukan Malaysia je ade 1Malaysia, hantu pon ade etnik mereka sendiri. Aku yakin terutamanya mereka yang dilahirkan pada zaman 80-an sudah tentu mengenali semua Vampire kt bawah.

Malay Vampire (Puntianak/Kuntilanak)

Tergolong dalam kumpulan hantu yang paling popular dalam masyarakat Melayu. Same old shit, perempuan, hodoh, rambut panjang, mata merah, mati sebab bersalin…bla bla bla. No need to explain more.

(Jangan tanya kenapa aku letak gambar Maya Karin dan bukannya real Puntianak. Jawapan dia ialah aku cuak sebab skarang dah lewat malam & aku dok sorang, end of story.)

Chinese Vampire (Jiang Shi)

One of my favourite! The Hopping Chinese Vampire. Ini lah Vampire yang paling seronok ditonton waktu kecik dulu! Bukan sekadar menyeramkan, Vampire ni juga ialah Part-Time Comedian+Martial Artist. Sebab dia lawak & pandai berkungfu! Sami yang nak meng-exorcist-kan dia pun perlu mahir berkungfu secara serius.

Indian Vampire ( BrahmarākŞhasa)

Seriusly, bukan niat aku nak troll Indian Vampire, tapi maklumat mengenai mereka memang sangat lah sedikit. Ini mungkin kerana kita kurang didedahkan dengan unsur-unsur tahyul masyarakat India di TV3 mahupun Astro B4U. The only Indian Ghost yang aku kenal ialah Hantu Gelimat! So sesiapa ada info pasal Indian Vampire silalah share dengan aku.

Western Vampire (Edward Cullen)

Disebabkan terdapat ramai expat dari negara barat yang bekerja di Malaysia, maka apa salahnya kita selitkan Vampire depa kat sini. Takut nanti kekecikan hati pula pun~

-pen off-

Comments

Leave a Reply

